Cotxe sèrie 100
Un dels primers vagons que van inaugurar el Metro Transversal el 1926.
Fitxa:
- Fabricant: Casa Girona
- Dimensions:
- Amplada: 3,205 m
- Alçada: 4,314 m
- Longitud: 21,900 m
- Entrada en servei: 1926
- Retirada de la circulació: 1979
- Restauració: 1981
Història del vehicle:
El cotxe 126 va ser un dels 10 cotxes que el 10 de juny del 1926 van inaugurar la segona línia de metro a Barcelona, el Metro Transversal, l’actual L1. Aquell primer tram de la línia enllaçava les estacions de Bordeta i Plaça Catalunya i comptava amb 9 estacions i 4 km de túnel.
El projecte de construcció del Metro Transversal va néixer amb la idea de connectar entre si el servei de tren de les dues companyies que arribaven a la ciutat, la Compañía de Caminos de Hierro del Norte i Ferrocarriles de Madrid, Zaragoza y Alicante. Per aquest motiu, el Metro Transversal es va construir amb l’ample de via propi de tren, l’anomenat ample ibèric, de 1.672 mm.
A causa d’aquesta amplada especial de via, el Metro Transversal es va inaugurar amb cotxes de grans dimensions, fet que contrastava amb els trens en circulació a l’altra línia de metro existent aleshores, el Gran Metro, l’actual L3, que tenia via d’ample convencional, de 1.435 mm. De fet, aquests cotxes de la sèrie 100 van ser fins al 1967 els automotors urbans de més grans dimensions del món.
Per als usuaris del 1926, el fet de veure arribar a una estació del Metro Transversal un sèrie 100, com a un únic cotxe (perquè eren automotors i circulaven individualment sense formar tren), amb unes dimensions gens habituals, amb la decoració d’aire modernista de finestres ovalades i detalls en negre sobre groc, devia causar tanta expectació que els van anomenar “salons rodants”.
En poc temps, i tot i que havia estat pensat per servir com a enllaç de tren, el servei del Metro Transversal es va consolidar com a línia de metro urbana amb una gran afluència de passatge.
El 1959, els cotxes de la sèrie 100 es van modernitzar. Es van substituir els finestrals ovalats per rectangulars, es van retirar els seients perpendiculars per dotar-los de bancs longitudinals, cosa que augmentava la capacitat dels cotxes, i es van pintar de blau i crema. Amb aquesta nova imatge van estar circulant, ara ja formant trens de tres cotxes, fins que es van anar retirant del servei al llarg de la dècada del 1970.
El 1981, els cotxes 125, 126 i 131 van recuperar l’aspecte original del 1926 i van estar circulant fins al 1988 per la línia del Transversal, llavors ja L1, els diumenges al matí.
Més informació al web TMB Notícies: