Tramvia jardinera núm. 129
Els tramvies que sortien amb el bon temps.
Fitxa:
- Fabricant: Can Girona
- Dimensions:
- Amplada: 2,00 m
- Alçada: 3,59 m
- Longitud: 8,90 m
- Entrada en servei: 1906
- Retirada de la circulació: 1963
- Restauració: 1986
Història del vehicle:
Les jardineres eren els tramvies oberts, sense laterals però amb sostre, que, des del 1873 fins al 1966 van prestar servei a la xarxa general de tramvia de la ciutat. Tot i que els diferents models de jardinera que hi va haver sempre van ser sèries formades per unes quantes unitats, van ser molt populars, perquè eren un senyal de bon temps i de desplaçaments cap a les platges.
El disseny del tramvia jardinera va tenir un origen pràctic. D’una banda, els tramvies tenien poca ventilació i, amb la calor, el viatge esdevenia insuportable. Aviat es va adoptar el model de tramvia obert que la companyia J.G. Brill & Company fabricava als Estats Units. D’una altra, els primers tramvies eren estirats per cavalls o mules, així que eliminar els laterals dels vehicles també era una manera d’alleugerir el pes d’aquesta tasca quan per la calor era més feixuga.
Amb l’arribada del tramvia elèctric el 1899, les companyies de tramvia no van poder assumir el cost de tenir vehicles amb motor incorporat que només prestessin servei a l’estiu. Com a primera solució, es van afegir les jardineres anteriors com a remolcs dels nous tramvies. Cinc anys més tard, es va implantar un altre model patentat per la companyia J.G. Brill & Company, un tramvia elèctric amb parets laterals desmuntables.
El 1906 es va encarregar a Can Girona, empresa metal·lúrgica del Poblenou, la construcció de la primera sèrie de tramvies elèctrics jardinera per reforçar el servei d’estiu a les diferents línies del front marítim. El tramvia 129 és un dels nou vehicles que s’hi van fabricar.
El tramvia 129 es va retirar el 1963 i el 1971 va tornar a circular en el viatge de comiat dels tramvies.
El 1986, la jardinera 129 es va poder restaurar aprofitant el xassís del vehicle número nou del Tramvia Blau que havia estat donat de baixa. Aquest és l’únic tramvia jardinera que es conserva de la xarxa general dels tramvies de Barcelona i es va restaurar conservant-ne el color original. Aquest és el motiu pel qual un dels tramvies del servei del Tramvia Blau és de color vermell.
Per visualitzar aquest vídeo de YouTube, cal que acceptis les cookies de màrqueting i de xarxes socials. Gràcies!