Tramvia núm. 867
“Els estrets”, una sèrie de tramvia incorporada la dècada del 1920.
Fitxa:
- Fabricant: Can Girona
- Dimensions: Amplada: 2,120 m. Alçada: 3,520 m
- Longitud: 9,090 m
- Entrada en servei: 1924
- Retirada de la circulació: 1967
- Restauració: 2008-2009
Història del vehicle:
A començaments de la dècada del 1920, hi havia la necessitat urgent d’augmentar el nombre de tramvies que circulaven per Barcelona. La ciutat havia crescut molt en nombre d’habitants i el tramvia era el principal sistema de transport —cal tenir en compte que els primers quatre autobusos de la CGA no van arribar fins al 1922 i la primera línia de metro, el Gran Metro, fins al 1924—. També era necessària la renovació dels vehicles existents, ja que la xarxa funcionava amb els tramvies cadeners (enllaç a la pàgina del tramvia n. 58), que estaven en servei des de l’electrificació de la xarxa el 1899, els tramvies de la sèrie 300 i 400, que s’hi havien incorporat el 1903, i els remolcs adaptats a partir d’antics tramvies de cavalls. A més a més, la ciutat es preparava per al gran esdeveniment del 1929, l’Exposició Internacional.
La 800 van ser una de les noves sèries de tramvia que va entrar en funcionament. Aquests vehicles, numerats del 860 al 889, van ser anomenats com “els estrets”, ja que van ser dissenyats amb una amplada menor en previsió de substituir els cadeners que circulaven per les línies del barri de Gràcia. Eren vehicles bidireccionals (amb dos eixos i dos motors) i amb plataformes obertes a tots dos costats.
A partir del 1967, aquests vehicles es van anar retirant de circulació i algunes unitats van ser reciclades com a barracons escolars al barri de Torre Baró, al costat de la font de l’Eucaliptus.
El tramvia 867 va circular per darrera vegada el 18 de març del 1971, en el trajecte de clausura de la xarxa de tramvies de Barcelona.