TMB Accessible
Des de l’any 1992, les estacions de la xarxa de metro que es construeixen o que es rehabiliten garanteixen l’accessibilitat. Continuem treballant per fer el metro més accessible per a tothom amb l’adaptació progressiva de les instal·lacions, la implantació a tota la xarxa de distribuïdores amb sistema de navegació per veu, d’encaminadors per a persones cegues a moltes estacions i de dispositius lluminosos de tancament de portes cada dia a més trens. Des del 2012 hi ha disponible el mapa en relleu de la xarxa de metro i una guia de metro en braille als Punts TMB d'informació i atenció al ciutadà.
La xarxa de bus està totalment adaptada per a persones amb mobilitat reduïda des del 2007. Actualment fem els nostres autobusos accessibles a les persones amb discapacitats funcionals: a l’interior dels vehicles, amb espais reservats i avisadors de parada visuals i sonors; a l’exterior, amb el dispositiu d’infoaccessibilitat per a invidents.
El Barcelona Bus Turístic ofereix les mateixes facilitats que la resta de la flota pel que fa al pis inferior i, a més, disposa d’un bucle inductiu per a les persones sordes amb audiòfon, per tal de millorar-ne l’escolta de l’audioguia.
El telefèric de Montjuïc és, des del 2007, una instal·lació totalment adaptada. L’any 2008 va rebre el certificat d’accessibilitat universal.
Dins del diàleg permanent amb les entitats representatives i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, TMB continua fent adaptacions i millores en la infraestructura i en els sistemes d’informació.
Coneix més sobre la gestió de l'Accessibilitat Universal a TMB.
El Pla Director d'Accessibilitat Universal
Tots els principis que alineen les actuacions de TMB en accessibilitat s’engloben en el Pla Director d’Accessibilitat Universal, amb un denominador comú: gestionar i adaptar els nostres serveis i les nostres infraestructures de transport per tal d’eliminar totes les barreres i arribar a l’accessibilitat universal per a tothom.
Les persones amb discapacitat i el principi d’accessibilitat universal
Des del punt de vista de l’accessibilitat, cal tenir en compte el següent:
- Tothom, independentment de les seves capacitats motrius, ha de poder pujar als diferents mitjans de transport.
- Tothom, independentment de la seva llengua, cultura o capacitats, ha de poder entendre la informació sobre els diferents recorreguts o enllaços.
- El transport públic ha d’oferir comoditat i confiança al ciutadà per motivar-lo perquè l’utilitzi, independentment de les seves característiques personals.
Els set principis de la política d’accessibilitat de TMB
- Accessibilitat universal i accés per a tothom
- Coresponsabilitat en la cadena d’accessibilitat
- Participació dels col·lectius involucrats
- Integració, vida independent i disminució de les mesures de suplència
- Transversalitat interna dels departaments implicats
- Anticipació, proactivitat i innovació
- Lideratge i oferiment de saber fer (know-how)
Projectes d’accessibilitat de TMB
Treballem en diferents projectes de l'àmbit de l'accessibilitat en un procés de millora contínua.
Descobreix els nostres projectes més rellevants.
El marc normatiu i financer de l’accessibilitat
A l’hora de definir el Pla director d’accessibilitat universal es va tenir en compte la legislació a escala internacional, europea, estatal, autonòmica i local que podia afectar directament o indirectament les accions, així com els compromisos ètics i polítics de l’ONU.
La concreció del finançament de l’accessibilitat de TMB és diferent en l’àmbit de metro que en l’àmbit d’autobusos. Les obres noves relatives als sistemes d’accessibilitat vertical —ascensors i escales mecàniques— són finançades pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Transports Terrestres. L’empresa pública GISA és qui s’encarrega de les obres. D’altra banda, les obres de reformes de manteniment d’escales, encaminaments i creixement d’andanes es financen amb el pressupost propi de TMB.
Pel que fa a les adaptacions fetes a la xarxa d’autobusos, tant si es tracta de rampes com dels interiors dels vehicles, es van finançar en el seu moment a través del pressupost de TMB, amb una part subvencionada per l’IMSERSO.