Tramvia Mataró-Argentona Núm. 1
El primer tramvia de la línia Mataró-Argentona.
Fitxa:
- Fabricant: Lladró (País Valencià)
- Ample de via: 1,00 m
- Entrada en servei: 1928
- Retirada de la circulació: 1965
- Restauració: 1998
Història del vehicle:
El tramvia número 1 és un dels tres vehicles que el 27 de maig del 1928 van inaugurar el servei gestionat per l’empresa TRANMASA (Tranvía de Mataró a Argentona, SA) entre Mataró i Argentona. A Catalunya, fora de l’àrea de Barcelona, només hi va haver dues línies de tramvia elèctric, la línia de Mataró-Argentona i la de Montgat-Tiana, projectades totes dues per l’industrial Antoni Gaillard Cluchier.
En aquest tramvia van compartir viatge dos mons ben diferents, les nombroses dones treballadores del tèxtil de Mataró i els il·lustres estiuejants d’Argentona, com ara Eugeni d’Ors, Puig i Cadafalch o Pompeu Fabra. Des que el 1848 Barcelona i Mataró van quedar connectades per tren, es van propiciar dos fets: el primer, que Mataró desenvolupés una important xarxa industrial del tèxtil, que necessitava desplaçar un gran nombre d’obreres cap a les fàbriques; el segon, que Argentona es convertís en destinació d’estiueig per a la burgesia de Barcelona, que cercava tranquil·litat, natura i gaudir de les aigües medicinals de la Font Picant. El tramvia va substituir el servei interurbà de tartana, cosa que feia més fàcil el trajecte entre els dos municipis, i alhora va funcionar com a transport urbà en el seu tram de recorregut dins de Mataró.
El 1965, un fort aiguat va desbordar la riera d’Argentona, va enfonsar el pont del tramvia, va destruir les cotxeres i va inundar la subcentral elèctrica. Els desperfectes van ser tan greus, que la línia de tramvia no va poder restablir el servei i es va substituir per autobusos.
El tramvia número 1 va ser restaurat per la Fundació Museu del Transport per participar en l’exposició del 150 aniversari del ferrocarril, que es va celebrar a Barcelona l’any 1998.