Tren històric M1-M6-M8
Fitxa
- Sèrie: 300.
- Fabricant: Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA.
- Ample de via: 1.435 mm.
- Mesures:
- Amplada: 2,52 m.
- Alçada: 3,60 m.
- Longitud: 14,60 m.
- Entrada en servei: 1924.
- Reconstrucció: 1949 i 1956.
- Canvi de colors: 1956.
- Retirat de la circulació: 1987.
- Any de restauració: 1999.
Resum
Trens com aquest, que al cap dels anys van passar a formar la sèrie 300, són els que van inaugurar, el 30 de desembre del 1924, la línia del Gran Metro de Barcelona entre Lesseps i Catalunya, la primera de la ciutat i precursora de l’actual línia 3. Van funcionar durant més de seixanta anys, fins a la seva retirada definitiva del servei a finals del 1987. Els deu trens originals del Gran Metro, de dos cotxes cadascun, van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA, de Bilbao, entre els anys 1920 i 1923. El 1949, per celebrar el 25è aniversari del metro de Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l’interior dels trens. Després de diverses modificacions, i arran de la fusió amb el Metro Transversal, l’any 1956, es van substituir els colors negre i grana pels colors blau i crema, a l’interior es van instal·lar seients individuals i també es va canviar l’escut rodó pel logotip romboïdal.
Amb l’arribada de 18 nous trens de la sèrie 3000, entre els anys 1986 i 1987 comencen a retirar-se de manera progressiva els de la sèrie 300, fins a finals de desembre del 1987, moment en què ja no en circula cap per la línia 3. El 12 de març del 1988 es va dur a terme un comiat oficial, un darrer trajecte des de Catalunya fins a les cotxeres de Lesseps. L’any 1999, amb motiu dels 75 anys del metro de Barcelona, TMB va recuperar tres cotxes de la sèrie original: l’M1, l’M6 i l’M8. La seva restauració també va incloure l’interior, que es va tornar a pintar amb els colors originals que lluïen el 1924. Actualment es conserven al Triangle Ferroviari i s’han convertit en integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de la Fundació TMB.