Tramvia núm. 58
Fitxa:
- Fabricant: Material per a Ferrocarrils i Construccions de Barcelona
- Dimensions:
- Amplada: 2,00 m
- Alçada: 3,59 m
- Longitud: 8,90 m
- Entrada en servei: 1899
- Retirada de la circulació: 1964
- Any de restauració: 2008
Història:
El 1899 van començar a circular els primers tramvies elèctrics per la línia de Circumval·lació, que més tard passaria a anomenar-se com la 29. En menys de cinc anys es van electrificar totes les línies de tramvia i se’n van construir moltes de noves, cosa que va crear una important xarxa que es va anar ampliant cap als municipis del voltant de Barcelona. En poc temps circulaven pertot arreu tramvies com el 58, amb la qual cosa va fer que fos la sèrie de tramvies més nombrosa que ha tingut la ciutat.
Es van fer molt populars i se’ls va conèixer amb el nom de “cadeners” pel soroll tan estrident que feia el fre cada vegada que pujava o baixava la cadena que activava el patí que friccionava el carril. Com que aquest tipus de frenada necessitava un temps de maniobra, el vehicle també disposava d’un fre elèctric per fer servir en casos d’emergència.
Aquesta sèrie de tramvia circulaven sobre via ampla tot i que el 1932 algunes unitats es van adaptar per circular en via estreta. Tenien un disseny molt funcional, amb dues portes i dos bancs correguts de fusta. Una corda recorria el sostre de l’interior del vehicle perquè els passatgers sol·licitessin la parada amb antelació.
A partir de la dècada del 1940, es van anar incorporant al servei models de tramvia nous i molts cadeners es van reformar per ser reutilitzats com a remolcs.
El número 58 va ser dels primers tramvies elèctrics de Barcelona i també va ser el darrer cadener en circular, ja que va prestar servei des del 1899 fins al 1964.