Tramvia de cavalls núm. 2
Fitxa:
- Fabricant: J. G. Brill, Filadèlfia (EUA)
- Dimensions:
- Amplada: 2,00 m
- Alçada: 3,50 m
- Longitud: 5,00 m
- Entrada en servei: 1888
- Retirada de la circulació: 1907
- Any de restauració: 1929 i 1997
Història:
La primera línia de tramvies que va començar a circular per Barcelona el 1872 era de tracció animal. Al principi prestava el servei amb cotxes de dos pisos estirats per quatre cavalls.
El tramvia n. 2 forma part d’una sèrie de tramvies nova que la companyia Barcelona Tramways and C. Limited va comprar per ampliar el servei coincidint amb l'Exposició Universal del 1888. Aquests tramvies estaven construïts sobre un xassís senzill, el Brill, fabricat als Estats Units, al qual anaven afegint els diferents components, com ara les rodes, els amortidors, els frens i la carcassa. El resultat era un tramvia d’una única planta, amb plataforma davantera i posterior, que era molt més lleuger i fàcil de maniobrar i que podia ser estirat per només dos animals. A més a més, pensant en el confort del passatge, al sostre incorporava una claraboia que servia per il·luminar i ventilar l’interior.
Se’n van fabricar unitats amb acabats senzills i bancs de fusta per a les línies que prestaven servei als obrers que anaven a les fàbriques. Però també es van fabricar tramvies amb acabat de luxe que circulaven a les línies que acostaven la burgesia als banys de la Barceloneta o a les segones residències a Gràcia, Sarrià o Sant Gervasi. Així, el tramvia n. 2 té un acabat interior que li atorga un aspecte de saló, amb seients laterals de vellut, fanals amb pantalla de vidre i manetes decorades.
El 1899 es van començar a electrificar les línies de tramvia de la ciutat i els primers cotxes amb xassís Brill es van anar retirant del servei, tot i que n’hi va haver uns quants que van tornar a circular uns quants anys més tard adaptats com a remolcs.
El tramvia n. 2 va ser restaurat el 1929 per exhibir-se a l’Exposició Internacional de Barcelona. Després va quedar guardat a la cotxera fins al 1997, quan se’n va fer una segona restauració amb motiu dels actes del 125 aniversari del tramvia a Barcelona.