Autobús Tilling-Stevens TS3A
És el primer model que va circular a la xarxa d'autobusos de Barcelona l'any 1922.
Fitxa
- Matrícula: B-8302
- Model: Tilling-Stevens TS3A Petrol-electric
- Va ser adquirit per la Compañía General de Autobuses de Barcelona SA l'any 1922
Una mica d'història
De la xarxa:
És el primer model d'autobús que va circular a la xarxa d'autobusos de Barcelona, inaugurada el 14 d'octubre de 1922. Aquell dia es va inaugurar la línia A, de circumval·lació, i en menys de set mesos quatre línies més, la B Sans - San Martín, la C Atarazanas - San Andrés, i la D Gracia - Barceloneta. Aquella xarxa d'autobusos és la precursora de la xarxa actual.
De la CGA:
La CGA fou una empresa de transport urbà de superfície innovadora. Nous sistemes d'explotació, nous sistemes de treball, innovació tecnològica al taller i en el material mòbil, i la construcció d'autobusos i prototipus que li valgueren la categoria de fabricant.
Del vehicle:
Va ser fabricat per l'empresa Tilling-Stevens Motor Ltd. de Maidstone i va arribar en un primer lot de tres autobusos a Barcelona el 20 de maig de 1922. Aquests primers autobusos van arribar per carretera creuant França. Un quart vehicle va arribar també per terra però al mes de juny, i els següents ja van viatjar en vaixell fins a Barcelona.
És un vehicle amb motor petrol-electric, precursor dels actuals híbrids, muntat sobre rodes massisses i amb carrosseria tipus imperial, amb una capacitat de 48 places, 22 a l'interior i 26 a l'imperial. El seu preu fou de 1.869 £, equivalent a 52.967 ptes. segons el canvi del mes de maig del 1922. Va arribar amb l'accés i l'escala a l'imperial a l'esquerra, tal com li pertocava segons les normes de circulació a Anglaterra. Després es va modificar l'accés a la dreta perquè els passatgers poguessin accedir-hi des de la vorera i no haguessin de fer-ho des del mig de la calçada. Estava pintat de color vermell, i el lloc del conductor estava a la dreta, sent obert sense parabrisa.
Va prestar servei en proves al Saló Internacional de l'Automòbil que es va celebrar a Barcelona al mes de maig de 1922. El preu era de 0,50 ptes. i de 0,80 ptes. per al bitllet d'anada i tornada. Per evitar possibles problemes d'estabilitat, i a diferència dels tramvies amb imperial, no era permès viatjar dret ni a la plataforma ni als passadissos i encara menys a l'imperial.
Tot i que la CGA va anar sumant altres models d'autobús al servei, els Tillings-Stevens van continuar prestant servei fins a la Guerra Civil. Acabada la guerra, la CGA va fer recompte del parc mòbil; només quedaven 8 autobusos útils d'un total de 88.
Els vehicles que no es podien arreglar eren fets a peces per ser reaprofitats. Gràcies a aquesta idea de guardar per reaprofitar, s'han conservat fins al nostre dia parts originals d'aquell vehicle.
Sobre la restauració
En el procés de recuperació, s'han restaurat les parts originals que conservàvem del vehicle B-8302. El 2012 es va adquirir a un particular de Maidstone, Anglaterra, un camió també amb parts originals de Tilling-Stevens, que han servit per completar el vehicle. També es va adquirir una cabina de passatge original, però molt deteriorada, que ha servit per fer una rèplica idèntica d'aquesta part.