Tramvia Blau
Temporalment fora de servei
El Tramvia Blau està tancat temporalment per obres de modernització de la infraestructura.
Pots fer un trajecte equivalent per l’avinguda del Tibidabo fins a la plaça del Doctor Andreu amb la línia 196 de bus, que circula cada dia de 7.30 a 22.00 hores.
També disposes de les tres línies del Barcelona Bus Turístic per gaudir dels monuments més emblemàtics de la ciutat.
I si vols gaudir de les millors vistes de la ciutat, també pots fer-ho des del Telefèric de Montjuïc.
Un transport històric
Fitxa
- Entrada en servei: 1903/1904
- Pes mitjà amb el vehicle buit: 9.650 kg
- Capacitat per unitat: 48 viatgers
- Velocitat màxima de pujada: 13,5 km
- Velocitat màxima de baixada: 9,5 km/h
- Potència: 2x45 CV
- Tensió: 550 V
- Núm. de controls: 1 amb 11 posicions (7 de marxa i 4 de fre)
- Núm. de controletes: 2 amb 2 posicions (1 davant i 1 fre darrere)
- Núm. de frens: 2, 1 al carenat i 1 fre elèctric (porta un tercer fre automàtic)
- Automàtic: 1 de regulable de 0 a 250 Amp
Resum
El juny del 1900, es van iniciar les obres d’urbanització de la muntanya del Tibidabo per iniciativa del Dr. Salvador Andreu. El projecte incloïa el traçat de 1.276 metres de la línia de tramvia que començava a l’avinguda del Tibidabo i s’acabava a la plaça del funicular inferior. Els primers tramvies es van construït als tallers Can Girona (MACOSA) i el seu color originari era el verd.
El 1905, la línia es va perllongar fins a Vallvidrera i es va comprar una sèrie de 6 tramvies, numerats del 5 al 10, de més qualitat, als quals es va acoblar un fre electromagnètic nou.
El 1915 es van adquirir tres tramvies nous, numerats 21, 22 i 23, però després de la Guerra Civil la línia de Vallvidrera va deixar de prestar servei, i únicament s’hi van deixar els vehicles del 5 al 10, renovats l’any 1958, tot assolint la velocitat de 13 km/h de pujada i 9,5 km/h de baixada, velocitat que es manté actualment.
L’any 1970, la línia va estar a punt de ser cancel·lada a causa de la supressió de la xarxa de tramvies de la ciutat, però la resposta ciutadana que va tenir la celebració del 75è aniversari de la línia, celebrat el 1976, van fer que la Societat Anònima Tibidabo decidís no tancar la línia i cedir-la al municipi juntament amb les seves instal·lacions, terrenys i empleats, per garantir-ne la continuïtat. Al cap d’un temps, el 1981, el Tramvia Blau va passar a ser gestionat per Transports de Barcelona.
El 1984, se’n van renovar la xarxa elèctrica i les cotxeres, i es va instal·lar un topall de via a la part inferior. Els tramvies es van pintar de l’actual color blau cobalt.
Les obres de la Ronda de Dalt del 1990 van deixar el tramvia fora de servei durant un temps, que es va aprofitar per remodelar-ne les vies. L’any 1999, les tasques de manteniment es van cedir a Ferrocarril Metropolità de Barcelona, a conseqüència de la jubilació dels antics empleats. Des de llavors, s’ha renovat el personal i s’han iniciat projectes nous i tecnologies per al benefici dels vehicles i del servei.
El Tramvia Blau ha estat escenari de diverses produccions, com les sèries “La plaça del Diamant” o “Temps de silenci” i la pel·lícula “El embrujo de Shangai”.